Hur får jag en bättre översikt över förfrågningarna i min inkorg?

Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

Om du får ett stort antal förfrågningar på din annons finns det flera saker du kan göra för att skapa en översikt och göra det lättare att identifiera den eller de personer som skulle vara bäst lämpade som hyresgäster.

I den här guiden:

 

Markera som reserverad – pausa din annons för att kunna arbeta i lugn och ro

Om du har fått ett stort antal ansökningar och behöver lite lugn för att hinna ikapp med dina förfrågningar, kan du fördelaktigt markera annonsen som reserverad.

När din hyresannons är markerad som reserverad kommer den att pausas. Det innebär att inga nya ansökningar kommer in i din inkorg, vilket ger dig möjlighet att gå igenom och fortsätta dialogen med de personer som redan har kontaktat dig.

Du markerar din aktiva annons genom att gå till 'Annonserade hyresobjekt' och klicka på de tre vertikala prickarna bredvid den aktuella annonsen, följt av 'Markera som reserverad'.

Markera som reserverad.png

 

Du kan alltid ta bort reservationen när du vill börja ta emot nya ansökningar igen – till exempel om du, efter att ha gått igenom din inkorg, bedömer att rätt kandidat ännu inte har dykt upp.

För att göra detta följer du samma procedur som ovan, och klickar helt enkelt på 'Annonsera' under de tre vertikala prickarna.

Kom ihåg att markera din hyresbostad som uthyrd när du har hittat rätt hyresgäst.


Filtrera meddelanden baserat på dina hyresgästkriterier

För att göra urvalsprocessen mer effektiv kan du effektivt filtrera dina förfrågningar baserat på de kriterier du har för dina potentiella hyresgäster. På så sätt kan du snabbt sortera bort meddelanden från personer som inte uppfyller dina preferenser eller krav.

Du kan filtrera efter profiltyp, ålder, yrke, och mer.

Infoga sökfilter i din inkorg genom att välja den relevanta hyresbostaden från listan och klicka på 'Filter' i det övre högra hörnet av förfrågningens översikt. Markera sedan de filter du vill tillämpa på din sökning.

Färger på flaggan.png

 

Sortera ansökande i färgkategorier med flaggor

Ett användbart verktyg för att hjälpa dig att kontinuerligt hålla koll på dina förfrågningar är vår flaggfunktion. Med denna funktion kan du tilldela färgade flaggor till dina förfrågningar beroende på om du tycker att de är intressanta eller inte.

Du kan tilldela antingen en röd, gul eller grön flagga till förfrågningarna.

 

Exempel på användning av flaggor
Om du får många förfrågningar kan du till exempel tilldela flaggor till ansökningarna på följande sätt:

🟩 Grön flagga = Starka kandidater som bör bjudas in till en visning
🟨 Gul flagga = Bra kandidater som kan vara bra att ha kvar för en andra visning
🟥 Röd flagga = Inte intressanta kandidater, dessa bör avisas

 

Du tilldelar flaggor till dina meddelanden genom att klicka på knappen 'Välj färg' inom meddelandet.

Flagga en person.png

Därefter kan du söka efter dina flaggade meddelanden med hjälp av filterfunktionen, som visas i den ovanstående guiden. Efteråt kan du effektivt skicka ett Standard-meddelande till alla personer med, till exempel, en röd flagga.

 

De sökande uppskattar att få ett svar

Vi rekommenderar alltid att du svarar på alla förfrågningar inom rimlig tid. Potentiella hyresgäster lägger ofta ner tid och energi på att skicka ansökningar för tillgängliga hyror på BostadsPortal, och det kan vara frustrerande för dem om de inte får något svar från dig.

Därför anses det vara god praxis inom uthyrning att ge respons på deras förfrågningar, oavsett om du tycker att de är intressanta eller inte. Ofta räcker det med ett enkelt "Tack för ditt meddelande. Du hör mer om du blir inbjuden till en visning.

Du kan enkelt skicka tackmeddelanden, avslag eller inbjudningar till visningar med bara några klick genom att använda standardmeddelanden, vilket du kan läsa mer om här.

 

 

 

Läs även ...

 
Se fler