Hur hämtar jag in fel och brister när hyresgästen flyttar in?

Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

Med en flyttbesiktning så har både du och hyresgästen en tydlig förståelse för vilka skador och slitage hyresgästen är ansvarig för vid utflyttning eller hyresvärden vid inflyttning.

BostadsPortal erbjuder dig ett kostnadsfritt digitalt verktyg för att hantera och dokumentera dina flyttningsbesiktningar.


Så här rapporterar din hyresgäst in fel och brister vid inflyttning

  1. Aktivera 14-dagars perioden för fel och brister när du skapar din inflyttningsbesiktning

    När du skapar en flyttbesiktning genom BostadsPortal, kom ihåg att markera rutan för 'Hämta fel och brister från hyresgäst'.

    Du hittar rutan under '14 dagars fel- och bristperiod' i segmentet 'Om besiktningen'.

    Det är viktigt att du fyller i startdatumet för hyresavtalet i datumfältet, inklusive tid. Detta är vanligtvis, men inte alltid, övertagningsdatumet som anges i hyresavtalet.

    Hyresgästens 14-dagars rapporteringsperiod för att registrera fel och brister börjar sedan från detta datum.


  2. Hyresgästen har nu 14 dagar på sig att rapportera fel och brister

    Denna process fungerar genom att hyresgästen får en länk via e-post och SMS.

    Länken tar hyresgästen till en rapporteringssida kopplad till din flyttbesiktning, där de kan specificera fel och brister i rum och på inventarier, samt lägga till foton och annan dokumentation.

    Var gång hyresgästen rapporterar ett fel eller en brist får de kvittering via e-post som bekräftar att problemet har lagts till i besiktningen.

    Hyresgästen har hela 14-dagar för att rapportera fel och brister. När dessa 14 dagar har passerat kommer hyresgästens möjlighet att rapportera fel och brister att upphöra.

    Som hyresvärd kan du kontinuerligt övervaka hyresgästens skapande av fel och brister i den enskilda hyresavtalets inflyttningsrapport under '14 dagars fel- och bristperiod'.


  3. När perioden löper ut kommer både hyresgästen och du (hyresvärden) att få en sammanfattning av rapporterade fel och brister

    Sammanfattningen skickas automatiskt till hyresgästen via e-post och SMS, och du kommer också att få den via e-post. Du kan också alltid hitta sammanfattningen på din profil hos BostadsPortal under 'Besiktningsprotokoll'.

 

 

 

Läs även ...

 
Se fler