Varför kan inte hyresgästen rapportera fel och brister i flyttbesiktningen?

Har du fler frågor? Skicka en förfrågan

Om du upptäcker att din hyresgäst inte kan eller har inte fått en länk för att rapportera fel och brister för din flyttbesiktning kan det bero på flera orsaker.

Den här artikeln är baserad på BostadsPortals besiktningsverktyg och app. Om du inte använder den funktionen hos oss måste du komma överens med hyresgästen om hur rapporteringen ska göras.

 

Kontrollera att funktionen är aktiverad

Först och främst, kontrollera att du har aktiverat 'Hämta fel och brister från hyresgäst' när du skapade flyttbesiktningen på BostadsPortal

Om den här funktionen inte är aktiverad kommer hyresgästen inte att få en länk för att rapportera fel och brister när besiktningen är slutförd.

Du kan aktivera den här funktionen på din profil under 'Besiktningsprotokoll', välj sedan den specifika rapporten från listan. Därefter måste du markera rutan med texten 'Hämta fel och brister från hyresgäst' under 'Om besiktningen'.

För ytterligare hjälp om detta kan du läsa mer här.

 

Kontrollera att rapporteringsperioden är aktiv

När du skapar ett besiktningsprotokoll genom BostadsPortal och aktiverar 'Hämta fel och brister från hyresgäst' som nämnts ovan, måste du ange datum och tid när den 14 dagars rapporteringsperioden ska börja. Detta är vanligtvis datumet när hyresgästen tar över bostaden.

Hyresgästens 14-dagars rapporteringsperiod kommer att börja exakt vid denna tidpunkt.

14 dagars fel och brister aktiveringsbox.png

Observera: Om den 14-dagars perioden för rapportering av fel och brister börjar innan flyttinspektionen– till exempel om inspektionen äger rum några dagar efter hyresgästens inflyttningsdatum – kommer hyresgästen att få ett e-postmeddelande med en länk till hyresgästportalen där de kan rapportera fel och brister endast efter det att flyttinspektionen har slutförts och alla parter har signerat dokumentet. Dock kommer rapporteringsperioden redan ha påbörjats.

Hyresgästen kan rapportera fel och brister i exakt 14 dagar, med start från den tidpunkt som anges i flyttinspektionen.

 

Hur du kontrollerar om rapporteringsperioden är aktiv

Som hyresvärd kan du alltid kontrollera om den 14 dagars rapporteringsperioden har börjat under 'Besiktningsprotokoll'. Den relevanta inspektionen kommer att visas under fliken '14 dagars fel- och brister', tillsammans med eventuella andra aktiva inspektion som du kan ha.

kontrollera om 14 dagars fel- och brist rapport är aktiv.png

 

Som hyresgäst kan du kontrollera status för rapporteringsperioden i hyresgästportalen, som du kommer att få en länk till efter att ha signerat flyttinspektionen.

När perioden för rapportering startar så kommer den gula texten att bytas ut med en knapp som du kan trycka på för att rapportera in fel eller brister med hyresobjektet. 

Upplever du fortfarande problem?

Om din hyresgäst fortfarande har problem med att rapportera fel och brister, kontakta BostadsPortals kundtjänst så kan vi undersöka problemet ytterligare.


Du kan kontakta oss via email info@bostadsportal.se eller messenger. Vi har supporten öppen vardagar ifrån klockan 9 till 15.

Läs även ...

 
Se fler